Dla autorów
Instrukcja dla autorów monografii
Definicja monografii obowiązująca od 2017 r. (na podstawie Rozporządzenia MNiSW z dnia 12. grudnia 2016 r. w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych – Dz. U. 2016, poz. 2154 – § 11.1)
Monografia naukowa, w tym edycje naukowe tekstów źródłowych i artystycznych, atlasy i mapy, tematyczne encyklopedie i leksykony, komentarze do ustaw, skrypty i podręczniki akademickie, słowniki biograficzne i bibliograficzne, bibliografie oraz katalogi zabytków, zalicza się do osiągnięć naukowych i twórczych jednostki, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
- stanowią spójne tematycznie opracowania naukowe;
- przedstawiają określone zagadnienie w sposób oryginalny i twórczy;
- były poddane procedurze recenzji wydawniczych;
- są opatrzone właściwym aparatem naukowym (bibliografia lub przypisy), z wyłączeniem map;
- posiadają objętość co najmniej 6 arkuszy wydawniczych lub są mapami odpowiadającymi tej objętości tekstu;
- są opublikowane jako książki lub odrębne tomy (z wyłączeniem map), których egzemplarze obowiązkowe zostały przekazane uprawnionym bibliotekom, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. poz. 722, z 2003 r. poz. 1188, z 2008 r. poz. 1056 oraz z 2012 r. poz. 1529), są dostępne w bibliotekach krajowych lub zagranicznych uczelni, lub innych uznanych organizacji naukowych, lub są opublikowane w formie elektronicznej w Internecie;
- posiadają ISBN, ISMN, ISSN lub DOI (Digital Object Identifier – cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego).
Do monografii można zaliczyć skrypty i podręczniki akademickie, jeśli spełniają powyższe wymogi. Do monografii naukowych nie zalicza się: monograficznych artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach naukowych, powieści, zbiorów poezji, zbiorów opowiadań i reportaży, pamiętników i dzienników, wznowień monografii naukowych.
Monografia wybitna – podstawę do uznania monografii naukowej za dzieło wybitne stanowi w szczególności przyznana:
- nagroda Prezesa Rady Ministrów
- nagroda ministra kierującego działem administracji rządowej
- nagroda właściwego wydziału Polskiej Akademii Nauk
- nagroda komitetu naukowego Polskiej Akademii Nauk
- nagroda Fundacji na rzecz Nauki Polskiej
- prestiżowa nagroda zagranicznego towarzystwa naukowego
- prestiżowa nagroda organizacji międzynarodowej lub ogólnopolskiego towarzystwa naukowego.
Przez rozdział w monografii naukowej należy rozumieć opracowanie naukowe spełniające wymogi:
- stanowią spójne tematycznie opracowania naukowe;
- przedstawiają określone zagadnienie w sposób oryginalny i twórczy;
- były poddane procedurze recenzji wydawniczych;
- są opatrzone właściwym aparatem naukowym (bibliografia lub przypisy) – z wyłączeniem map;
I. Zasady ogólne
- „Monografie” przyjmowane są w ramach naboru ciągłego, a wydawane zgodnie z terminami uwzględnionymi w planie wydawniczym lub indywidualnymi ustaleniami. Publikujemy monografie z zakresu: genetyki, chowu, hodowli, żywienia i rozrodu zwierząt gospodarskich, a także paszoznawstwa oraz technologii i ekonomiki produkcji zwierzęcej. Szczególnie propagujemy nowości.
- Oryginalność tekstu złożonego w wydawnictwie jest weryfikowana przez system antyplagiatowy Antyplagiat®
- Wszystkie publikowane monografie są recenzowane. Każda zawiera streszczenie w języku angielskim.
- Wersja drukowana monografii jest wersją pierwotną. Spisy treści i cała zawartość publikowana jest również na stronie internetowej Instytutu Zootechniki Państwowego Instytutu Badawczego (http://www.izoo.krakow.pl).
II. Zgłaszanie prac
-
Do druku przyjmowane są monografie w języku polskim wraz ze streszczeniem w języku angielskim. Do tekstu mogą być załączone kolorowe wykresy, rysunki lub fotografie o tematyce związanej z meritum pracy. Minimalna objętość 6 arkuszy wydawniczych (arkusz wydawniczy = 40 000 znaków ze spacjami).
Prace należy nadsyłać w wersji elektronicznej pod adresem e-mail: monografie@iz.edu.pl, uwzględniając następujące wymogi:
Edytor: Word for Windows, format A4 (210 x 297 mm),
Czcionka: CG Times 11 punktów lub Times New Roman 12 punktów,
Marginesy: 25 mm (lewy, prawy, górny, dolny),
Interlinia: odstęp podwójny,
Wyrównanie: do lewej i prawej,
Wzory matematyczne: edytor równań,
Liczby: dwu-, trzy- i czterocyfrowe należy pisać łącznie (np. 3251); począwszy od liczb pięciocyfrowych należy stosować odstęp co 3 cyfry, licząc od prawej strony (np. 23 335). W liczbach dziesiętnych należy stosować przecinek, nie kropkę (np. 4,83), z wyjątkiem prac w języku angielskim.
Jednostki: obowiązuje układ SI. Sposób zapisu opcjonalny: g·dm-3 lub g/dm3.
Tabele: funkcja tworzenia tabel. Należy dążyć do uproszczenia układu i ujednolicenia postaci tabel, unikać oddzielania poziomymi liniami poszczególnych wierszy. Wiersze numeruje się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, ponieważ do tej numeracji są odwołania w tekście. Opisy słowne w pierwszej kolumnie rozpoczyna się dużą literą. Pierwszą kolumnę zwykle wyrównujemy do lewej krawędzi, pozostałe – do środka. Gdy cała kolumna zawiera liczby dziesiętne, należy je ustawić „przecinek pod przecinkiem”. Objaśnienia (przypisy) do liczb, znaków czy słów w tabelach umieszczamy bezpośrednio pod tabelą. Jako odnośniki do przypisów zaleca się gwiazdki (*, **) lub małe litery (a, b). Przy odnośnikach nie stosować dodatkowych wyróżnień graficznych (kropki czy nawiasy).
Wyróżnienia: Zaleca się unikać wyróżnień, szczególnie niewskazane jest spacjowanie, podkreślanie i pisanie wersalikami. Łacińskie nazwy taksonów roślin i zwierząt, a także słowa obce należy pisać kursywą.
Graficzne opracowanie wyników: badań w formie rysunków, wykresów i diagramów powinno być dostarczone w formie elektronicznej lub w innej formie gotowej do reprodukcji.
Zdjęcia: powinny być kontrastowe, dołączone w wersji elektronicznej w formacie JPG lub TIF, w dobrej rozdzielczości. W wyjątkowych przypadkach dopuszczalne są zdjęcia skanowane.
- Prace są oceniane przez dwóch niezależnych recenzentów, pracowników naukowych –specjalistów w zakresie problematyki poruszanej w monografii. Autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości. Recenzja negatywna oznacza nie przyjęcie monografii do druku. Autor monografii po otrzymaniu recenzji powinien ustosunkować się do niej, uwzględniwszy zawarte w niej wskazówki dotyczące zmian i odesłać w ciągu 14 dni poprawioną (w formie elektronicznej) wersję pracy. Nie przesłanie pracy w terminie spowoduje przesunięcie jej publikacji.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do przeredagowania (w porozumieniu z autorem) nadesłanego materiału oraz do wyboru zdjęć i materiałów ilustracyjnych, a także do wprowadzenia własnych zdjęć, rysunków lub szkiców, jeżeli autor takich nie nadesłał.
- Korekta autorska tekstu (po adiustacji i złamaniu) powinna być przeprowadzona w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania.
- Autorzy ponoszą koszty wydania monografii.
- Zgłaszane do publikacji monografie powinny być napisane zgodnie z zasadami rzetelności naukowej oraz etyki obowiązującej w nauce.
- Aby przeciwdziałać przypadkom „ghostwriting” oraz „guest authorship” Redakcja wymaga od autorów monografii ujawnienia wszystkich autorów, z podaniem ich afiliacji oraz informacji o istotnym wkładzie w powstanie pracy. Osobę, która wniosła istotny wkład w powstanie pracy, ale nie jest wymieniona jako jeden z autorów, należy uhonorować w podziękowaniach zamieszczonych przed rozdziałem „Piśmiennictwo”. Zjawiska „ghostwriting” oraz „guest authorship” są przejawem nierzetelności naukowej. Wszelkie wykryte przez Redakcję przypadki ich wystąpienia będą ujawniane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucji macierzystych autorów, towarzystw naukowych, stowarzyszeń edytorów naukowych).
III. Układ monografii
- Podział tekstu i numeracja. W monografiach zaleca się stosowanie numeracji wielorzędowej, czyli:
- Strona tytułowa (nie numerowana), zawierająca: –tytuł monografii, –pełne imiona i nazwiska autora(ów) wraz
z afiliacją miejsca, w którym praca została wykonana (nazwa placówki z dokładnym adresem − kod,
miejscowość, ulica, nr).
- 1, 2, 3 rozdziały
- 1, 2.2, 3.3 podrozdziały I stopnia
- 1.1, 2.2.2., 3.3.3 podrozdziały II stopnia
- Wstęp (lub Wprowadzenie), zawierający uzasadnienie podjętych zagadnień na podstawie przeglądu piśmiennictwa oraz cel badań lub hipotezę badawczą; względnie obejmujący zarys dziedziny, w której dokonujemy przeglądu.
- Wyczerpujące przedstawienie zagadnienia w podziale na rozdziały, w oparciu o obszerny przegląd piśmiennictwa.
- Podsumowanie i wnioski powinno stanowić podsumowanie, analizę, względnie syntezę istniejącego stanu wiedzy z danej dziedziny, tematyki badawczej. Zaleca się, żeby przegląd był krytyczny i wnosił coś nowego.
- Tabele oznaczone kolejnymi cyframi arabskimi należy przesłać na oddzielnych kartkach. Tytuły powinny być zwięzłe. Każdy rysunek lub zdjęcie powinny posiadać dołączony opis zawierający syntetyczną informację o treści i ewentualne objaśnienia (legendę) w języku polskim. W tekście pracy powołanie się na rysunek lub zdjęcie winno być zaznaczone stosownym odnośnikiem lub informacją. Przy użyciu skrótów należy je objaśnić w miejscu, gdzie pojawiają się po raz pierwszy, Jednostki miar należy podawać według Międzynarodowego Układu Jednostek Miar SI.
-
Piśmiennictwo - dopuszczamy zapisy: oksfordzki, harwardzki, vancouverski.
- Summary (co najmniej 1 strona A4 ale nie więcej niż 3 strony)